Zoeken
  • Samira Mansouri

Tip van Flip: Help, mijn medewerkers willen helemaal niet in beeld.

Bijgewerkt op: 19 jun.


Als er bedrijfsvideo’s en of -foto’s moeten worden gemaakt, wordt er regelmatig gedacht dat alle medewerkers wel even willen meewerken. In de praktijk blijkt dit vaak anders te zijn. Daarom is het belangrijk om snel duidelijk te hebben wie mee wil werken en wie jouw bedrijf op een goede manier kan representeren.


Bij het maken van bedrijfsvideo’s en of -foto’s is het té vaak 'dit doet hij of zij wel even'. Op deze manier iemand voor de camera zetten, kan heel ontspannen klinken, maar kan juist voor onnodige druk zorgen bij de medewerker. Niet alleen zijn de verwachtingen die je bij je medewerker legt hoog; de medewerker zelf wil ook gewoon goed in beeld komen en voelt al de verantwoordelijkheid om representatief te zijn voor jouw bedrijf.


Daarom vier tips om medewerkers beter in beeld te krijgen:


Tip 1:

Laat medewerkers duidelijk weten wat de bedoeling is en wat je van ze verwacht. Zo zijn er geen verrassingen. Omdat medewerkers weten wat er wordt verwacht, zijn ze vaak zekerder, meer ontspannen, bereidwilliger en kunnen de boodschap veel beter uitdragen.


Tip 2:

Geef medewerkers de mogelijkheid om achteraf alsnog aan te geven dat ze niet in beeld willen. Ja, ik weet het! Dat is een risico. Maar veel medewerkers vinden het prettig als ze weten dat ze alsnog een ontsnappingsclausule hebben. Neem dit risico als 'verlies' en je merkt dat je medewerkers veel ontspanner zijn en sneller mee willen werken. Dit zorgt voor betere en mooiere beelden.


Tip 3:

Laat de beelden eerst aan je medewerkers zien voordat ze online gaan. Hierdoor voelen zij zich meer betrokken bij het proces en kunnen eventueel nog waardevolle op- en of aanmerkingen hebben. Indien nodig kunnen er dan nog altijd aanpassingen worden gedaan.


Tip 4:

Als Tietdelamier jouw bedrijfsvideo en of foto’s maakt, word je ook automatisch eigenaar van de beelden. Je kunt alle beelden dus ook delen met de medewerkers. Geef dit al van te voren aan, zodat medewerkers weten dat ze er ook iets voor zichzelf aan overhouden. Zo komt het regelmatig voor dat de bedrijfsfoto’s later weer worden gebruikt als profielfoto voor LinkedIn. Daarbij is het goede exposure als jouw bedrijfsbeelden op de verschillende socialmediakanalen worden gedeeld.



Succes met deze tips!


Heb je hier vragen over? Of willen jullie ook persoonlijke bedrijfsfoto en of -videobeelden? Stuur gerust een email of bel!







64 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven